fredag den 2. november 2012

Vira(k)

Sammen med en kollega arbejder jeg på at lave et engelskforløb (B-niv Hf2) om sociale medier og virale kampagner. Så her er et udkast til et didaktisk design til et forløb der dels sigter mod at kursisterne opfylder en længere række specifikt engelskfaglige mål, dels arbejder med et refleksionslag der både indebærer personlige, læringsmæssige og metodiske overvejelser. Mit ønske er at lade kursisterne deltage som ”didaktiske meddesignere” og jeg har ladet mig inspirere af artiklen om læringsloops.
De fleste af teksterne stammer fra bogen ”World In Motion 2.0”
Blandingen af dansk og engelsk afspejler bare min rodede måde at bruge de to sprog på når jeg planlægger og er ikke udtryk for hvordan det materiale kursisterne får ser ud!
Jeg har ikke overvejet specifikke værktøjer endnu men de kommer i hvert fald til at skulle bruge en blog.
Jeg håber meget at nogen af jer orker at se på oversigten og komme med jeres input og kritik af enhver art. Jeg skal nok lægge den færdige udgave af designet op når jeg har lavet det.
Om selve skemaet kan jeg lige bemærke at jeg normalt bruger en FIMMEplan (ja, den fra pædagogikum) men at den i denne sammenhæng ikke rigtig virkede fordi det handlede om at kortlægge de to lag i arbejdet med stoffet. Måske er det totalt uoverskueligt men igen - kommentarer modtages med kyshånd og tak.

Primær aktivitet
Refleksion
Week 46
Læs individuelt: ”Facebook users ’are insecure, narcissistic and have low self-esteem’

Individuelt + klassediskussion Besvar sprgsm 1-5 + 7 og 8 (forståelsesspørgsmål)

Læs højt (store tals navne): ”By the Numbers: The Internet”

Grammatik: Regler for bestemt artikel+navne (i.e. The Internet)

På bloggen/lektie
1 Try to reflect on who your recipient or audience is on facebook
2 Why do you use facebook (or do not?)
3 What difference does it make to you to answer these questions in a blog rather than in class?


Blogroll - I mangel af bedre navn: at vi starter timen med at læse interessante pointer fra den foregående undervisningsgangs blogposts. Dette foregår i fællesskab på whiteboarden da vi ikke har computere i klasseværelset.

Læs individuelt: “New Study Shows Time Spent Online Important for Teen Development”

Diskuter i grupper: 1-4 + 7 og 8
(CL struktur der styrer taletid)

Del pointer kort i klassen
På bloggen
1 What does it mean that ‘learning today is becoming increasingly peer-based and networked’? And is this true for you?
2 Do you use the Internet as a source of learning? (why, why not, how)
Week 47
Blogroll (2-3 kursister har fået at forberede dette som lektie)
Arbejd i par: Lav en liste med 3 online redskaber det ville være godt at have i engelsk. I skal ikke skrive navnet på bestemte tjenester, bare beskriv funktionen. Hæng jeres liste op.
Se på de andres lister – hvis I kender nogen tjenester eller programmer der kan det der står beskrevet, så skriv navnet på en post-it og sæt den på. (vi har ikke adgang til computere i klassen)
(Herefter laver jeg en liste over nævnte funktioner/programmer)

Grammatik: Ordstilling


På bloggen
1 kommenter på mindst to af redskaberne på listen. Overvej deres brugbarhed og eventuelle problemer i forhold til din læreproces.
2 overvej om du kan forbedre/ændre din brug af internettet i forhold til din egen (faglige) udvikling

Blogroll (2-3 kursister har fået at forberede dette som lektie)

Læs sammen (role reading): “’Internet Addiction’ linked to depression, says study”

Opgave: Enkeltvis eller i par eller i grupper (max 4) Lav et materiale til brug på VUC (men på engelsk) der skal gøre kursister opmærksomme på at overdrevent Internetforbrug og depression kan hænge sammen, hvad faresignalerne er og hvor de kan søge hjælp.

I klassen: Brainstorm på mulige former og medier

Vælg selv form og medie ud fra en overvejelse om hvordan I bedst når målgruppen. (hertil arbejdspapir om kommunikationsstrategier)
På bloggen

Kommenter på mindst to blogindlæg fra sidste gang

Fortæl hvordan du har valgt at arbejde (alene-par-gruppe) og hvorfor.
Argumenter for dit/jeres valg af form og medie
Week 48
Arbejde med materiale
Beskriv kort hvordan du har udnyttet tiden (100 minutter). Hvad har virket godt/dårligt?

Fremlæggelse af materiale + redegørelse for valg + egen vurdering af graden af succes
Beskriv det produkt du synes virkede bedst og forklar hvorfor
Week 49
Blogroll (2-3 kursister har fået at forberede dette som lektie)

Læs i par eller alene: ”Is Google Making Us Stupid”

Opstil de to mest relevante diskussionspunkter ud fra teksten - fælles diskussion
Overvej hvilken rolle Internettet spiller i dit liv - er det en ressource, er det fordummende eller?

Kommenter på dit eget blogindlæg nr 2



Week 2
Blogroll (2-3 kursister har fået at forberede dette som lektie)

”Stay In Drink Tea”
Kursisterne præsenteres blot for den visuelle parafrase over propagandaplakaten
Research - alene, par, gruppe
Opsamling i klassen
(Har res lok 102 alle timer)
Beskriv din søgestrategi og hvilke sites du har brugt
Kommenter herpå

Læs dit første blogindlæg (om brug af facebook) sammenlign med denne måde at bruge sociale medier på og kommenter



Week 3





Week 4





Week 5





Week 6



Som det fremgår er designet stadigvæk aldeles ufuldstændigt men tanken er at den sidste del af forløbet skal handle om virale kampagner og nettets muligheder som politisk værktøj.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar