mandag den 26. november 2012

Så til søs

Nu tror jeg ikke jeg kommer længere bag skrivebordet - mit didaktiske design må ud i verden så jeg kan se om det holder vand. Jeg er faktisk begyndt at bruge det så mine første erfaringer kan ses markeret med gult.


Mit didaktiske design:

Om selve skemaet kan jeg lige bemærke at jeg normalt bruger en FIMMEplan (ja den fra pædagogikum) men at den i denne sammenhæng ikke rigtig virkede fordi jeg havde mest brug for at vise de to lag i kursisternes arbejde - det betyder naturligvis ikke at jeg ikke har overvejet faglige mål, indhold, metoder osv. Men jeg tror ikke at de i denne sammenhæng er så interessante at læse om.
Formålet med forløbet er:
1)      At kursisterne opfylder en længere række faglige mål (læse, forstå, gengive indhold, emneviden om Internettet og sociale medier, relevant ordforråd osv)
2)      At kursisterne arbejder med en løbende refleksion der både indebærer læringsmæssige, personlige og metodiske overvejelser omkring deres brug af Internettet og sociale medier.
3)      At undervisningsdifferentiere

Tidsrammen er ca 9 uger a 2x100 minutters undervisning
Forløbet bliver afviklet i to klasser samtidig. Den ene klasse er en musikklasse, den anden en almindelig to-årig hf.
Ud over mig skal den ene klasse undervises af en pædagogikumkandidat som skal planlægge den sidste del af forløbet og afslutningen. Det er derfor at nærværende plan er ret åben til sidst. Den sidste del af forløbet vil komme til at handle om online kunst og leg med identiteter - herunder diverse ”hoaxes”.
De fleste tekster er fra bogen ”World In Motion 2.0” fra Systime 2012
Uge 1
Primær aktivitet
Refleksion

Alle opretter gmails og inviteres til klasse(blogger)bloggen

Opvarmningsleg - ”Dead Fish” til musik (Solitude/Black Sabbath)

Individuel læsning ”Facebook users are insecure, narcissistic and have low self-esteem

Individuelt arbejde med forståelsesspørgsmål

Klassediskussion om spørgsmål

Læs højt “By the Numbers; The Internet” (focus på store tals navne)

Grammatik: Hvorfor hedder det The Internet (regler for bestemt artikel + navne)

For the fast&furious - en ekstra uddybende tekst om Internettets historie, tilbagemelding på klassen om interessante aspekter


Alle skriver på bloggen svar på følgende spørgsmål:

Try to reflect on who your audience is on Facebook?

Why do you use Facebook (or do not)?

What difference does it make to you to answer these questions in a blog rather than in class?

Jeg besvarer også spørgsmålene og svarer/spørger ind til så mange af kursisternes posts som jeg kan nå. Dette fortsætter jeg med at gøre hver gang.
Det er vigtigt at de mærker at der er nogen i den ”anden ende”

Kommentar - kursisternes svar var korte og ureflekterede. Vi arbejder med betydningen af refleksion den efterfølgende undervisningsgang og her er et bud på alternative spørgsmål der måske virker bedre.
How do you decide what to post on FB?
Are you ever in doubt about whether or not to post something?
Have you ever regretted posting something on FB?

Opvarmningsøvelse:
CLstruktur double circles m. de alternative spørgsmål til første uv-gang

Læsning og diskussion af to udvalgte blogposts fra klassebloggen:

Kommentar: En har (som en ud af 2-3 stykker) skrevet om FB som et praktisk værktøj til koordinering og en har skrevet en fin refleksion om forskellen på mundtlig og skriftlig kommunikation

Prezi om betydningen af ordet ”reflection” og en uddybning af hvad der forventes af kursisternes posts. ”No one-line replies” er nu en del af blogbeskrivelsen
Jeg gør også klassen opmærksom på at jeg ikke vil forholde mig til sproglig korrekthed i deres blogindlæg.

Grammatik med mulighed for at vælge at arbejde alene og i par og i forskellige tempi

Individuel læsning af ”New Study Shows Time Spent Online Important for Teen Development”

For the fast&furious - lav en kryds og tværs baseret på gloselisten til teksten - men ordforklaringerne skal være på engelsk

CLstruktur, placemat consensus, forståelsesspørgsmål til teksten

Tilfældigt udvalgte grupper fremlægger deres svar på klassen

2 kursister udvælges til at gennemlæse klassens blogposts og udvælge et par interessante eksempler der kan diskuteres den efterfølgende mødegang
På bloggen:


What does it mean that ”learning today is becoming increasingly peer-based and networked”? And is this true for you?

Do you use the Internet as a source of learning? (why, how, why not?)

Kommentar: Sjovt nok opfatter mange af kursisterne "peer based learning" som noget der finder sted i klasseværelset, dvs gruppearbejde osv.  Kun ganske få mener at de kan forbedre deres brug af Internettet...
Uge 2
Opvarmning: Kryds og tværser med gloser fra teksten fra sidste gang

Bedst fra bloggen - diskussion af posts

Arbejd i par: lav en liste med 3 online redskaber det ville være godt at have i engelsk. Det behøver ikke at være værktøjer i kender/som I ved findes, bare beskriv en funktion i godt kunne tænke jer at have adgang til.
Hæng listen op
Se på de andre pars lister - hvis du kender en service der kan det der beskrive så skriv navnet på en post-it og sæt den fast på listen

Herefter samler jeg listerne ind og laver en fælles liste over redskaber og funktioner

For the fast&furious - oversættelse

Grammatik: ejefald

2 kursister udvælges til at gennemlæse klassens blogposts og udvælge et par interessante eksempler der kan diskuteres den efterfølgende mødegang

På bloggen:
Comment on at least two of the tools on the list. Consider their usefulness and what problems they may cause in your learning process, give examples.

Reflect on your own use of the Internet in relation to your development within school.

Kommentar: Kursisterne blogger på livet løs og de flestes indlæg bliver længere og mere reflekterende. Jeg, der ellers hader at rette skriftligt arbejde, nyder virkelig at have denne en-til-en kommunikaton med kursisterne

Bedst fra bloggen

CLstruktur, role reading ”Internet Addiction’ linked to depression, says study”

Enkeltvis/i par/I grupper på max 4 - lav et materiale på engelsk til brug på VUC, der skal gøre kursister opmærksomme på at overdrevent brug af Internettet og depression kan hænge sammen, hvad faresignalerne er, og hvor de kan søge hjælp.

I klassen: Fælles brainstorm på mulige former og medier

Vælg selv form og medie ud fra en overvejelse om hvordan i bedst når målgruppen.
Hertil arbejdspapir om kommunikationsstrategier samt klassens selvformulerede huskeseddel til gruppearbejde

2 kursister udvælges til at gennemlæse klassens blogposts og udvælge et par interessante eksempler der kan diskuteres den efterfølgende mødegang


På bloggen:

Comment on at least two blog entries from last week

Describe how you have chosen to do the assignment (alone, in pairs or in a group) and explain why?

Explain your choice of form and media?

Kommentar: Kursisterne er igang med at kommentere på hinandens og mine posts, det er tydeligt at de dygtigste kursister nyder at kunne boltre sig og give deres meninger til kende, hvor de mindre stærke kursister i højere grad går til det som en opgave der skal løses. Jeg tror virkelig at blogværktøjet kan være et godt middel til undervisningsdifferentiering...
Uge 3
Bedst fra bloggen
Arbejd med informationsmaterialet

2 kursister udvælges til at gennemlæse klassens blogposts og udvælge et par interessante eksempler der kan diskuteres den efterfølgende mødegang
På bloggen:
Describe your process - how have you spent the time (100 minutes)?
What has worked well and not so well?
Have you used any of the tools from our collective list?

Kursisterne reflekterer ikke meget over processen, umiddelbart troede jeg at det skyldes at de fandt det svært men jeg tror faktisk snarere at det handler om at de ikke helt kan se relevansen af en sådan overvejelse

Opvarmning: CLstruktur quiz-quiz-trade om depression

Fremlæggelse af informationsmateriale + redegørelse for valg + egen vurdering af graden af succes

Kommentar: Foreløbig har den ene klasse fremlagt deres produkter og er ved at blogge om resultatet - jeg har fået kursisternes tilladelse til at offentliggøre deres arbejde så det vil jeg gøre snarest.

For the fast&furious - mangler

2 kursister udvælges til at gennemlæse klassens blogposts og udvælge et par interessante eksempler der kan diskuteres den efterfølgende mødegang
På bloggen

Describe the information material you thought was most successful and explain why

Uge 4
Opvarmning: Bedst fra bloggen = kåring af det bedste materiale i samarbejde med de kursister der har stået for at udvælge blogposts

Grammatik - ordstilling  det bliver et andet grammatisk emne hhv udvidet tid for den ene klasse og førnutid/førdatid for den anden - forsøg med at bruge todaysmeet under læsningen af de grammatiske regler (man kan både spørge og være stille samtidig)

Den ene klasse har forsøgt at bruge todaysmeet uden meget held, jeg tror ikke at jeg fik introduceret det ordentligt. Det er værd at prøve igen i samme klasse da mange af kursisterne har problemer med koncentration pgra diverse diagnoser. Den anden klasse er lekteminimeret hvilket vil sige at de ofte læser tekster i klassen frem for at have dem for derhjemme. Her vil det også være en god pointe at man kan stille opklarende spørgsmål uden at forstyrre dem der sidder og læser 
Jeg læser højt ”Is Google Making Us Stupid”

Opstil de to mest relevante diskussionspunkter ud fra teksten - fælles diskussion
På bloggen
NB her afleveres som indlejret lydfil. Jeg er ikke sikker på hvilken tjeneste de skal bruge endnu. 

Comment on your own 2nd blog entry and at least one other entry

Opvarmning - menneskelige køleskabsmagneter (ordstilling)
Bedst fra bloggen

”Stay in and drink tea” kursisterne præsenteres blot for den visuelle parafrase over propagandaplakaten.
Research - alene, par, gruppe
Opsamling i klassen



På bloggen

Describe your strategy for searching for information and what sites you have used. Comment?

Read your first entry (on your use of facebook) compare it to this way of using social media.
Uge 5
Hererfter skal min kandidat og jeg planlægge den sidste del i fællesskab



3 kommentarer:

  1. Kære Nanna

    Det har været spændende at følge din planlægning og tanker op til dette didaktiske design. Og nu bliver det endnu mere spændende efterhånden som dine gule kommentarfelter dukker op i designet. Jeg havde håbet, du ville få feedback på dit første oplæg fra andre kursister med en engelskfaglig baggrund. Jeg ved ikke meget om engelsk på HF niveau, men jeg der i mod været optaget af din refleksionssøjle i skemaet (der iøvrigt fremstiller dit forløb meget overskueligt).
    Dine kursister bliver vejledt og hjulet godt både indholdsmæssigt og teknisk med deres blogindlæg undervejs. Den progression du lægger i blog opgaverne kvalificerer virkelig forløbet, dine kursister flytter sig fra i første blog at beskrive egne faktiske aktiviteter på FB til senere både at reflektere over brug af bloggen i undervisningen, til at bruge bloggen som egen læringslog og til at indgå i det lærende blog fællesskab du har bygget op. Det giver virkelig god mening ligesom det er helt naturligt at gå fra første blogindlæg, hvor de blot beskriver med tekst til senere i forløbet at indlejre andre tjenester i deres blogindlæg.
    Du skriver du ikke har lagt dig fast på hvilken lydtjeneste de skal bruge. Et bud kunne være Soundcloud, der både er let at arbejde med og giver mulighed for samarbejde gennem kommentarer i processen.
    Dit gule felt under uge 2: "Kommentar: Kursisterne blogger på livet løs og de flestes indlæg bliver længere og mere reflekterende. Jeg, der ellers hader at rette skriftligt arbejde, nyder virkelig at have denne en-til-en kommunikaton med kursisterne" er skøn læsning! Det bliver spændende om de ud over at skrive på livet løs med egne blogindlæg også tager det ansvar på sig det er at kommenterer på andres indlæg.
    God fornøjelse med de næste uger!
    Mvh Kirsten


    SvarSlet
  2. Hej Kirsten
    Tak for de pæne ord:)
    Jeg har overvejet soundcloud men har pt problemer med at få det til at fungere ordentligt på min telefon - som jeg gerne vil bruge til at optage fra. Det er muligt at jeg ender med at lade det være op til kursisterne selv, en del af dem ved kender sikkert diverse services der kan bruges. Og så kan jeg foreslå soundcloud til dem der ikke har ideer selv.

    SvarSlet
  3. Hej Nanna
    Det har været spændende og lærerigt at se din opstilling. Jeg kan rigtig godt lide din opdeling i de 2 kolonner, med 'pålagte' opgaver og refleksion/egne indlæg. Især din kommentarer med gult er interessante da de fortæller om kursisternes læring og deres fremgang.
    Jeg håber alt forløber planmæssigt

    SvarSlet