tirsdag den 18. september 2012

"The road goes ever on and on -

- down from the door where it began". Det synger Frodo på vej ud på det store eventyr og sammenstillingen af den prosaiske start (at komme ud af døren) med mødet med det store ukendte er lidt rammende for det her med at tage hul på et (for mig) helt nyt område i min undervisning. Jeg sidder og læser om TPACK og om at erobre overlappet mellem teknologisk og pædagogisk viden. Det er spændende, nødvendigt, relevant og jeg vil rigtig gerne men hvordan kommer man ud af den metaforiske dør? Jeg tror jeg simpelthen må spørge "hvad kan mine kursister lære på denne måde som de ellers ikke ville kunne lære? Problemet bliver jo at undgå at pimpe den eksisterende undervisning op med nyt ITlir for i stedet at inddrage nye læringsområder...Heldigvis er der jo så masser af inspiration at hente som vi nebulanauter konstant mindes om jnvf slideshowet der bliver linket til i bunden af artiklen. Og måske kan man tage meningsfulde babysteps: Jeg har netop instrueret mit Eng C-hold i at skrive indlæg på et forum som lektie. Det er ganske vist et forum i fronter og ikke på det dybe internet men de vil stadig skulle forholde sig til hinandens holdninger til spørgsmålet på skrift og ikke i en almindelig klassediskussion. Det gør diskussionen til deres egen (jeg er der jo ikke) og åbner den for andre end de hurtigtænkende og -snakkende, det skulle også gerne øge deres sproglige opmærksomhed fordi meningsudvekslingen bliver skriftlig. På den måde lærer de noget som de ellers ikke ville kunne lære... ihvertfald lidt..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar