torsdag den 20. september 2012

Bare det altså snart var jul

For nogen år siden ledte jeg nettet tyndt efter et program der ved brug af en tidslinje kunne hjælpe kursisterne til at skabe sammenhæng imellem de kulturhistoriske perioder som mange af fagene, i særdeleshed dansk, engelsk og historie arbejder med. Kursisterne har tit en meget lille fornemmelse for historisk perspektiv og rækkefølge og ser ikke den sammenhæng mellem fagenes historiske aspekter som underviserne gør (at engelsk og dansk romantik feks har noget til fælles, eller at teknologiske udviklingsfaser spiller sammen med kulturelle udtryksmåder osv osv). Det endte med at jeg opgav min eftersøgning fordi alle brugbare programmer krævede betaling.. . men nu ser jeg under web2.0 læringsressourcer at det mest perfekte værktøj ligger og venter helt grydeklart. Det hedder WhenInTime? og er helt utroligt nemt at gå til. Jeg pillede med det i 20 minutter og lavede en lille tre-begivenheds-linje der kan ses her  hvis man skulle have lyst. Programmet rummer helt klart mulighed for mange typer aktiviteter, fra simpel opsætning af ting i rækkefølge og kombinering af data fra forskellige fag til mere reflekterende aktiviteter hvor kursisterne vil skulle overveje hvordan de formidler og udvælger information. De kan både lægge tekst og video op og det vil være oplagt at kombinere med egenproduktioner af video, tekst, lyd og billeder. Dette program kommer uden tvivl til at blive omdrejningsaksen for det historiehold jeg starter op efter jul - og fortsættelse følger naturligvis her efterhånden som planlægningen skrider frem.

3 kommentarer:

  1. Fantastisk Nanna! Sådan et program har jeg også ledt efter til billedkunst! Forrige år forsøgte jeg mig med noget puslespilsagtigt på Smartboardet - men det her giver jo mange flere muligheder. Tror jeg vil sætte mine kursister igang med at lege med det i løbet af den næste måneds tid :)

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig til at se hvad i får ud af det :)

    SvarSlet
  3. Super, jeg glæder mig til at følge fortsættelsen.

    SvarSlet