tirsdag den 29. januar 2013

Indkogt sky - eller i hvert fald en art status


Nu er forløbet der er skitseret nedenfor afsluttet og kursisterne i de to klasser har skrevet afsluttende blogposts. Jeg har fået kursisternes tilladelse til at dele både deres produkter og blogposts med de andre kursusdeltagere men da begge klasseblogs er lukkede for udefrakommende kan jeg ikke linke direkte til deres produkter, jeg sætter dem i stedet ind her.
Hvis jeg skal opsummere lidt kortfattet (meget har jeg jo allerede skrevet side op og ned om i tidligere blogposts) hvad jeg mener at have fået ud af at fuldføre kurset og gennemføre planlægningen og undervisningen som krævet bliver det de følgende punkter der træder klarest frem for mig:

1) Arbejdet med web2værktøjerne er stimulerende for mig som underviser fordi de giver anledning til at overveje praksis. Der er lidt "på egen hånd i legetøsbutikken" over det.

2) Kursisterne er ikke til fals for "bling" de gider kun bruge teknologien når det giver mening

3) SAMR-modellen er min nye bedste ven - den er god til at holde min planlægning didaktisk på sporet og (forhåbentlig) skarp.

4) Det specifikke arbejde med blogs har tilføjet et virkeligt godt refleksionsrum for mig og kursisterne. Den nærmeste parallel ville være almindelig portfolio men på bloggen har man yderligere dialogen mellem kursisterne og kursisternes mulighed for at være med i min dialog med den enkelte. Jeg mener altså at bloggen er et eksempel på "redefiniton". Desuden har det været utroligt givende at have en skriftlig dialog med kursisterne i en bevidst ikke-normativ ramme. Jeg har med vilje valgt ikke at forholde mig til sproglig korrekthed med alene forholdt mig til deres indhold og pointer i mine kommentarer.

5) Bloggen tillader undervisningsdifferentiering fordi man kan have en tidsmæssigt overskuelig men alligevel kvalificeret dialog med den enkelt kursist ud fra dennes ståsted.

6) Det har virket godt at jeg selv har blogget svar på de spørgsmål jeg har bedt kursisterne om at forholde sig til, både fordi det modellerer og fordi det understreger at vi er et lærende fællesskab. (Jeg påtager mig de andre lærerroller i andre situationer, bare rolig ;)

7) Jeg har også testet en del andre værktøjer og vi, klasserne og jeg, har været glade for de fleste. Man må dog være indstillet på at udvise lidt pionerånd da der jo altid kan gå et eller andet galt (feks hvis netværket er nede.. på den anden side husker jeg at pæren i overheadprojectoren kunne springe på ubelejligede tidspunkter)

8) Kursisterne er gennemgående ikke synderligt kvalificerede og ikke ret reflekterede i deres brug af nettet og dets ressourcer. Der ligger en stor dannelsesopgave foran os her.

Her følger nogen eksempler på mine kursisters produkter:

Uddrag af afsluttende blogposts:


The different forms of work we have been doing – the project, class discussions, individual blogging etc. Was there anything that worked well or didn’t work at all? Is there anything else you would like to say (write) about the forms of work?
"I think it has been more instructive way to learn. I like that we was given more freedom do write our thoughts down, and that means that I have tried a lot of new words, and not being so afraid to write wrong. It was fun when I was making flyers, I think it was a good way to be challenged, both in English and in my general skills, I liked that combination."
"The different forms of work we used to process these texts have been good, I think. I liked the variation between class discussions, personal blogging and the project we did. In that way, I feel that we worked with different perspectives instead of just answering questions and talking them through. All in all I think that it worked out pretty well. But my favorite form of work was definitely the personal blogging, because now I can tell the difference between saying your answers in class and writing them in a blog. In the blog its more personal and opinions, when in class it’s a bit more restricted to correct answers."

The texts, how well do you remember them?  – did they have any interesting information, new knowledge, opinions that you agree on or disagree with? Is there anything else you would like to say (write) about the texts?

"I only remember bits and pieces of the texts that we have read in class – some more vividly than others. I remember that we read about narcissism. Narcissism is one of those long, strong, and brilliant words that always win quarrels. I know that requires an explanation, and that I am getting sidetracked. Anyway, the study about the correlation between narcissism and Facebook users said that the more time you spend online polishing your Facebook profile, the more narcissistic you are. Now, I do not have a Facebook profile, but that does not mean that I am not narcissistic. I know for a fact that I would take great care of my profile if I had one. I do not feel narcissistic. I really care about a lot of other things, but like that female professor was quoted for: “A narcissist would be in denial” … I care about women rights, though. Why would I care about others if I were a narcissist? Take women rights for example: If a guy is pro-women rights, he is “respected”. I imagine that is a label a narcissist would like, so my question is: How many guys are pro-women rights on Facebook, because it is well-regarded? I think a lot of us absorb the group’s mentality towards certain matters, because some opinions are well-regarded. Yet, in other parts of the world men who would otherwise be pro might be against women rights for the same reason. Let us hope that decency wins in the end."

Link til det produkt den ene klasse vurderede som det bedste da de havde lavet informationsmateriale om internet og depression:

Andre grupper havde lavet en blues, en film, en række voki-hunde, en meme, en facebookgruppe og en flyer. 

Der er virkelig meget jeg kunne uddybe yderligere men mon ikke jeg har bredt mig nok for denne gang?                 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar